Csekklista azoknak, akiknek már van marketingjük – de nem tudják, működik-e, vagy csak ég vele a pénz

Van már marketingesed vagy ügynökséged, de még nyitott kérdés, hogy a marketing költségközpont-e vagy a profitmotor. Ha legszívesebben tolmácsot kérnél, amikor jönnek a CAC, ROAS betűszavakkal, mert téged a megtérülés érdekel, akkor megtaláltad!

forbes tasnádi ádám üzletember
index tasnádi ádám

Már kész az új weboldal. Hirdetés is fut. A marketinges most dobta fel az új posztot. Az influencer is küldte a számláját.
Az ügynökség azt mondja, hogy „megy” – de te belül mégis úgy érzed:
„hát, nem is tudom”.

A számok beszélnek – csak épp neked nem mondanak semmit.
Lájkok, ROAS? CAC? LTV?
Látod a színes riportokat, de nem tudod átlátni, hogy mi működik, és mi csak költés.

Nem a te hibád.

A marketing nyelve más, mint az ügyvezetői gondolkodásé. A marketingesek nem értik a bizniszed, te pedig őket nem tudod hová tenni.

Pedig simán lehet, hogy mindkettőtöknek igaza van, csak nem értitek egymást.

Itt van példának 5 kérdés az én „marketingfordító” csekklistámból – hogy lásd, nem bullshit, hanem olyan kérdések, amik végre világossá teszik, mi működik és mi csak viszi a pénzt.

Ez az 5 kérdés nem tanács – hanem tolmács.
Az átláthatatlan marketinged és a döntéseid között.

Most állj meg egy pillanatra. Ne válaszolj senkinek.

Ne csekkold az e-mailt. A teló is maradjon a másik szobában.

Ez nem egy „érdemes lenne átgondolni” típusú lista.
Ez az az 5 perc, amikor nem a cégedben dolgozol – hanem a cégeden. Magadért.

Minden kérdésre szánj 1 percet. Nem több, nem kevesebb.


5 perc. Brutális tisztánlátás.


Többet fog érni, mint 3 új ajánlatkérés vagy 27 beérkező válasz.

Mehet?

Akkor hajrá! Ja és légy őszinte magadhoz!

1. Marketing matek: kevés vagy túl sok-e, amennyit költünk?

Ezt nem a marketinges, hanem te tudod megítélni az üzleti cél alapján. Egy biztos: sose egy fix büdzsé alapján költsetek, mint a multik, mert vagy túl sok lesz, vagy túl kevés. Ki kell számolnod, hogy az elvárt profithoz az árréseidet figyelembe véve hány %-a költhető vevőszerzésre. Ha max. sebességgel akarsz növekedni (piacot szerezve, akár nullszaldós profit árán), akkor a teljes összeg mehet vevőszerzésre (ez a CAC). Ha viszont szeretnél egy 15%-os üzleti eredményt év végén, akkor ennél kevesebb fordítható marketingre. Számold ki, mert lehet, hogy túl hatékony a marketing és növekedhetnétek gyorsabban, de az is lehet, hogy túlköltötök és pénzt égettek.

2. Mikor térül meg az előző havi marketing költés?

Ha az előző kérdésben kiszámolt max. CAC értéken belül történik a vevőszerzés, nagy bajod nem eshet. Valódi megtérülés és igazi profit azonban akkor lesz, ha az üzleti modelled olyan termékszortimenttel és értékajánlatokkal működik, ami támogatja a minél gyakoribb visszatérő vásárlást és maximalizálja a nálad elköltött pénzt (kosárérték). Ha ez így van, akkor megtérülhet akár a második hónapban is, hiszen ha akkor ismét pénzt költ nálad az előző hónapban megszerzett vevő, ott már nem merül fel a vevőszerzési költség. Ha ennél lassabb a visszatérési gyakoriság ugyan, de ha összességében a vevő több pénzt hagy nálad az idő alatt, amíg sikerül megtartani (ez az LTV, vagyis vevőélettartam-érték), mint amennyi a vevőszerzési költség volt, megtérülésben vagy. Sok mindentől függ, de ökölszabály szerint egy 3:1-es vevőélettartam-érték/vevőszerzési költség aránnyal már jó eséllyel rendben vagy, amennyiben minél előbb bejönnek a visszatérő vásárlásai a vevőnek. Ha nem, az a cash flow-t fogja súlyosan megterhelni. Ha ennél jobb az arány és gyorsan visszatérnek, szinte biztosan költhettek többet, hogy gyorsabban növekedjetek.

3. Mi az a szám, ami megmondja, hogy egy kampány hozott-e pénzt vagy csak lájkokat?

Ehhez a riporton a ROAS mozaikszót keresd. Ez azt mutatja meg, hogy ha a nettó bevételt elosztod a hirdetési költséggel, hányszoros megtérülés jön ki. Fontos, hogy ez hirdetési megtérülés, nem üzleti, mert nem számol az árképzésed további költségoldalával (önköltség, logisztika stb.)! Az, hogy üzletileg is nyereséges volt-e, akkor látszik, ha hozzánézed a kampány vevőszerző költségét is. Ha a kampány a maximum CAC értéken belül futott és jó ROAS-t hozott, akkor jót ment, de ez kettő mutató általában együtt mozog, csak előbb költségoldalról, utóbbi bevételoldalról közelít. Ha rám hallgatsz, akkor viszont inkább a második kérdésben említett vevőélettartam-érték/vevőszerzési költség arányt csekkolod rendszeresen.

4. Ha sok a lájk, komment, az influencer nagyot ment és jó az átkattintási arány (CTR) is, az vajon elég volt-e?

Marketingesként mindenképp, mert ez azt jelenti, hogy érdekes volt a tartalom és reakciót váltott ki az emberekből. Nem biztos azonban, hogy üzletileg is hozzátesz az életedhez. Ahhoz neked a minél kisebb vevőszerzési költség (CAC), minél gyakoribb és nagyobb kosárértékű vásárlás (LTV) és minél jobban megtérülő hirdetési költség (ROAS) mutatók kellenek. Erre a hármasra figyelj, a többi másodlagos az üzleted szempontjából.

5. Mennyire találják vonzónak a kidolgozott ajánlatokat, kampányokat a megcélzott emberek?

Nézd meg a kampányok konverziós arányát (100 emberből hány vásárolt), ez fogja megadni azt az infót, hogy mennyire találnak ki jó ajánlatokat a marketingesek és mennyire értékesít jól a rendszeretek. Ajánlat, iparág és még pár dolog függvénye, hogy mi számít jónak, de ha 2% alatt van, akkor mindenképpen rá kell csekkolni, mert akkor már általában rossz CAC és ROAS jön ki!

Jöhet a teljes csekklista?

A maradék 5 kérdést csak akkor mutatom meg, ha tényleg érdekel, hogy a marketinged megtérül-e vagy csak hangos.

Tavaly az egyik cégemmel (Redy) 75%-ot nőttünk (+110M Ft) válság alatt, pusztán azért, mert újjáépítettük a marketingrendszert. Ezt az esettanulmányt is elküldöm az e-mailben. Elmondom benne, hogy mi az a 3 vakfolt a marketingben, amit a legtöbb ügynökség vagy belsős marketinges nem vesz észre, és ami miatt színes kamujelentések jönnek, de közben csak ég el a pénz. Jöhet?

Spoiler:
– Nem csináltunk új TikTok profilt.
– Nem kértünk influencert, hogy máshogy fogja a terméket.
– És nem kellett több színes marketingriport sem.

Elárulom, tök más számít.

Ha szeretnéd látni a +5 kérdést és a Redy-esettanulmányt, írd be az e-mail címed, és küldöm pár percen belül.

🚀 Ha pedig egy élő tolmácsra van szükséged, ez kell neked: Scaling Room.

Jöhet melléd egy Forbes listás növekedési szakértő (én), aki már épített többszáz milliós céget, ismeri a milliárdos forgalmi szintet és személyre szabottan segít? Annyit, amennyit szeretnél: utat mutat, együtt csinálja veled vagy megcsinálja neked.

Ha igen, akkor az első lépés egy 30 perces INGYENES cégelemzés, ahol átnézzük, hol csúszik szét a növekedésed – és mit lehetne felépíteni helyette.

Kinek való?

Annak, aki:

– érzi, hogy túl sokat dolgozik, de kevésbé nő a cég,

– nem látja, mit hoz a marketing valójában,

– vagy csak végre egy olyan rendszert akar, ami nem őt égeti el, hanem az üzletet építi.

Kattints a lenti gombra, nézd meg a részleteket, és ha betalál, jelentkezz a cégelemzésre. ⚠️ Összesen 3 új projektre van kapacitásom ⏰ július 31-ig tudsz jelentkezni!

Nincs bullshit. Csak egy Forbes-listás vállalkozó, aki segít neked felépíteni azt, amit most még csak görgetsz magad előtt.